Wat moet je invullen bij bouwkostenraming op een bouwvergunningsformulier?

Stel, een schuur kost als ik hem laat bouwen 20.000. Maar omdat ik op marktplaats alles bij elkaar gesprokkeld heb en hem zelf zet kost de schuur mij 5.000. Wat moet ik dan invullen?

Toegevoegd na 5 uur:
Blijft moeilijk. Gaat het nu om de bouwkosten of de waarde na bouw?

Het ding kost me aantoonbaar maar 5 mille.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zou maar de echte kosten invullen die je daadwerkelijk uitgeeft. De bouwleges worden berekend aan de hand van dat bedrag, namelijk.
14 jaar geleden
ja dat gaat idd over de bouwleges die je de gemeente moet betalen hoe duurder het gebouw hoe meer je moet betalen aan bouwleges dus je moet een redelijk bedrag invullen dat geloofwaardig overkomt bij de gemeente het mag best ruiken maar niet stinken
het gaat om je eigen centen dus ik zou ongeveer 13000 invullen als het 20000 kost in totaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bouwkosten die je invult op een bouwaanvraagformulier worden gebruikt om de hoogte van de leges te bepalen. De wet heeft bepaald dat dit de materiaalkosten en de arbeidskosten betreffen. Als je bijvoorbeeld zelf een aanbouw aan je huis kan bouwen en je vult alleen de materiaalkosten in (omdat je dus geen aannemer in dienst neemt) dan kan de gemeente een brief sturen met de vraag de bouwkosten aan te passen aan de huidige marktprijs. Als je dat dan niet aanvult met de arbeidskosten (wat de bouwkosten ongeveer verdubbeld), kan de gemeente het ambtshalve verhogen tenzij je kan aantonen dat je het kan bouwen voor de prijs die je aangeeft (als je het zou laten bouwen door een aannemer dus met een offerte). Dit is ook om te voorkomen dat mensen zwartwerkers in dienst nemen.
Het komt overigens weinig voor dat gemeenten dit handhaven want ze hebben wel een legesverordening vastgelegd maar geen kubieke meterbedragen per bouwwerktype (om het bouwbedrag rechtmatig ambtshalve te verhogen). Maak dus altijd bezwaar maar niet met het argument dat je het zelf bouwt.
Trouwens schuurtjes van een bouwmarkt die je zo in de tuin neerzet, daar hoeft het niet voor, daar komt nooit een bouwer aan te pas. Maar zodra het bijvoorbeeld metselwerk of een fundering nodig heeft, wel.
(Tenzij e.e.a inmiddels weer is aangepast, ik ben al bijna anderhalf jaar weg bij de gemeente).